Nissan ve Honda, 2026 yılına kadar birleşme planlarını duyurarak Japon otomotiv endüstrisinde önemli bir değişim başlatacaklarını açıkladılar. İki dev şirket, bu süreçte entegrasyonu sağlayacak ortak bir holding şirketi aracılığıyla görüşmeler yürüteceklerini belirten bir mutabakat zaptı imzaladılar.
Birleşme, dünya otomotiv sektöründe büyük yankı uyandırırken, Reuters’a göre bu birleşme gerçekleşirse, Nissan ve Honda'nın toplamda dünyanın üçüncü büyük otomobil grubu olacağı öngörülüyor. Nissan’ın yüzde 24 hissesine sahip olduğu Mitsubishi Motors ise birleşmeye katılıp katılmayacağına dair kararını ocak ayı sonuna kadar açıklayacak.
Teknolojik Yükseliş ve Çinli Rakipler: Stratejik Bir Hamle
Honda CEO’su Toshihiro Mibe, birleşme hakkında yaptığı açıklamada, Çinli otomobil üreticilerinin ve yeni oyuncuların otomotiv endüstrisinde önemli bir değişim yarattığına dikkat çekti. Mibe, "Elektrifikasyon ve otonom sürüş teknolojileri, otomobil endüstrisini hızla dönüştürüyor. 2030’a kadar bu trendlerle mücadele edebilecek yetenekleri geliştirmezsek, piyasada geride kalırız," şeklinde konuştu.
Honda ve Nissan’ın birleşme sonrası yıllık satışlarının toplamda 191 milyar dolar olması hedefleniyor. Otomotiv araştırmaları ve haber şirketi Edmunds’un içgörüler başkanı Jessica Caldwell, birleşmenin kısa vadeli bir çözüm değil, uzun vadeli bir strateji olarak görülmesi gerektiğini belirtti. Caldwell, "Elektrifikasyon ve otonom teknolojiler geleceği şekillendirecek, bu da oldukça maliyetli bir süreç. Bu yüzden birleşme, iki şirketin geleceğe sağlam bir şekilde konumlanmalarını sağlayacak bir adım olabilir," dedi.
Rekabetin Artması ve İş Birliği Gerekliliği
Gelecekteki elektrikli ve otonom araç pazarının büyümesiyle birlikte, daha küçük otomobil üreticilerinin Çinli üreticilerden gelen yoğun rekabetle başa çıkabilmek için iş birliği yapması gerektiğine dikkat çekildi. Honda ve Nissan’ın bu birleşme hamlesi, sadece Japon otomotiv endüstrisi için değil, küresel pazarda da önemli bir gelişme olarak değerlendiriliyor.
Birleşmeye Yönelik ABD Engelleri
Ancak birleşme, bazı siyasi engellerle karşılaşabilir. Özellikle, Donald Trump’ın ABD başkanlığı döneminde elektrikli araç dostu politikalarını geri çekmesi ve birleşmelere yönelik sert denetimleri, Nissan ve Honda’nın ortaklık sürecini etkileyebilir. Trump yönetiminin, ABD’ye ithal araçlara yönelik gümrük vergileri uygulamayı planlaması, Honda ve Nissan’ın Meksika ve Kanada’daki üretim tesislerini doğrudan etkileyecektir. Otomotiv endüstrisi yetkilileri, ABD yönetiminin birleşmeyi onaylamak için her iki şirketten bazı tavizler talep edebileceğini öngörüyor.
ABD’deki Üretim ve İşten Çıkarmalar
Öte yandan, Honda ve Nissan’ın ABD’deki üretim tesisleri de birleşmeye yönelik kritik bir faktör olabilir. Honda, ABD’de otomobil, güç ekipmanı ve uçak motorları ürettiği 12 tesise sahipken, Nissan’ın ise üç üretim tesisi bulunuyor. Nissan, geçtiğimiz ay küresel çapta 9.000 kişiyi işten çıkarma ve %20 oranında üretim kesintisi duyurmuştu. Bu durum, birleşmenin iş gücü üzerindeki potansiyel etkilerini de gündeme getirebilir.
Nissan ve Honda’nın birleşme planları, sadece Japonya için değil, küresel otomotiv sektöründe de önemli bir dönüm noktası olabilir. Bu birleşme, her iki şirketin elektrikli araç ve otonom sürüş alanındaki rekabet gücünü artırarak gelecekteki pazarlarda daha güçlü bir yer edinmelerini sağlayabilir.
Mehmet Akif Mahallesi, 2070. Sokak No: 40 D: 16 Topuzlar Rezidans Esenyurt İSTANBUL / TURKEY
+90 212 652 41 68
info@sarjdunyasi.com.tr